top of page

כאבי מחזור חזקים – את לא צריכה לסבול



כאבי מחזור הם תופעה המופיעה אצל נשים מדי חודש ומפריעה לסדר היומי שלהן ואפילו משנה את אורח חייהן לתקופה מה מאז ומעולם. בגיל ההתבגרות כל אחת ואחת מאיתנו מקבלת בשורה שמשנה את חייה והופכת אותה לאישה. עם הבשורה הזאת מגיעים כאבים שלעיתים יכולים אף לדמות כאבים שמרגיש אדם החווה התקף לב. כאבים שכאלו אפילו מוגדרים רפואית כמחלה – "אנדומטריוזיס". אל דאגה, יש דרך לטפל בכאבים אלו ולהקל עליהם, למתן אותם ולפעמים אפילו לגרום להיעלמותם. במאמר שלפניכן נכיר את המחזור החודשי ואת הסיבות לכאבים הנלווים אליו. אנחנו מתחילות.


מהן הסיבות לכאבי מחזור?


הסיבות העיקריות לכאבי מחזור הן פיזיולוגיות. המחזור החודשי מתרחש כאשר לא נוצרת הפריה של הביצית ברחם, אשר בשאר ימי החודש מגדל רירית כדי שלביצית תהיה סביבת גידול נוחה ובטוחה. הרחם מתנקה ממנה כאשר לא נוצר היריון לצורך יצור ביצית חדשה. בשביל שתהליך הניקוי של הרחם יקרה, רקמת הרירית הזאת מתנתקת מהרחם בשלבים באמצעות התכווצויות נשנות שנועדו להוציא את הרירית מהרחם, בעיקר בדימום שנמשך בין יומיים לשבוע ולעיתים מעט יותר. הכאבים נגרמים גם משינוים הורמונליים שקורים בעקבות התנתקות הרירית כאשר הדומיננטיים שבהם הם פרוגסטרון ואסטרוגן. כאבים אלו מופיעים בעיקר כעוויתות בבטן התחתונה, כאבי ראש, לחץ על שלפוחית השתן, רגישויות למגע ולקור בשאר הגוף והקרנות של הכאב לגב התחתון, למפרקים ולרגליים כאשר הכאבים מופיעים בצורה שונה מאישה לאישה. כאבי מחזור הם דבר נורמלי אשר מצביע על פעילות תקינה של הרחם ושל גוף האישה, אך ישנן נשים אשר יכולות להיות משותקות מהכאבים האלה, ברמה שהם פוגעים להן באורח ובאיכות החיים וכמובן בשגרה היום יומית. כאשר כאבים אלו מתחזקים ומתווספים אליהם תסמינים פיזיולוגים ונפשיים, הם גורמים להפרעה ניכרת באורח חייה של האישה ועלולים גם לסכן את חייה. במצב כזה נראה שמדובר בבעיה רצינית יותר כמו אנדומטריוזיס או תסמונת קדם וסתית-PMS שמתחילה אפילו לפני המחזור ומכאן שמה. התסמינים לבעיות אלו אינם חדשים ומוכרים בעולם הרפואה, אך רק בשנים האחרונות הוגדרו כמחלות וקיבלו ייחוס כמצב מסכן חיים שיש לטפל בו.


מהן השיטות לטיפול טבעי בכאבי מחזור חזקים?

מלבד תרופות ועזרה רפואית שיכולה להקל על כאבי מחזור, ישנן גם שיטות לטיפול טבעי בכאבי מחזור אשר מקלות על התהליך והופכות אותו לנסבל יותר ופחות כואב. עזרים טבעיים יכולים לתרום לאיזון הורמונלי בגוף בתקופה שבה לרוב הגוף יוצא מאיזון. חלק מעזרים אלו מתחילים כבר בשינוי תזונה אשר מקלים את העומס על הגוף ומשפיעים בצורה אפקטיבית על הזרמת הדם בגוף. ישנם גם פתרונות עתיקי יומין מהרפואה הסינית שיכולים לעזור ולהקל על כאבי המחזור, כגון תרגילים ועיסוים שמקלים על הכאבים. הרפואה הסינית ממליצה גם להשתמש בצמחי מרפא שונים שמתבססים בעיקר על צמחים סינים שגדלים רק בסין. רפואה הסינית משתמשת בהם מאז ומתמיד לפתרון בעיות פיזיולוגיות שונות מהבסיס של הבעיה שלרוב נובעת בחוסר איזון מסוים. את צמחי המרפא אפשר לצרוך בדרכים שונות כמו לאחר בישול, חליטה או שאיפת אדי העישון שלהם. צמחי מרפא אלו יכולים להיות מותאמים באופן אישי לכל אישה ולכל כאב שמופיע עם המחזור ולהקל עליו משמעותית ועל כך יש להתייעץ עם איש מקצוע.


המלצות תזונה לכאבי מחזור חזקים

שינוי בתזונה לא יגרום לכאבי מחזור חזקים להיעלם, אך הוא בהחלט יכול להקל מאוד על הגוף בתקופה שבה כל המערכות שבו מגויסות לתמוך ברחם. כדאי לשמור על הרגלי תזונה בריאים שיעזרו לא רק בהקלה על כאבי המחזור אלא גם בשמירה על בריאות הגוף לאורך זמן. לכן, כדאי לצרוך פחות סוכר ואם אפשר גם להימנע ממנו כדי להפחית עומס מטאבולי על הכבד. חשוב להקפיד גם על אכילת ירקות ירוקים עתירים בסיבים תזונתיים כדי לשמור על רמה גבוהה של ויטמין B3 שחשוב לבריאות פוריות האישה. כמו כן, כדאי לשתות חליטות תה ירוקות של מרווה או לואיזה שיקלו על כאבי בטן כלליים ועל בחילות. מומלץ לשתות גם חליטת אנג'ליקה שתורמת להקלה על כאבי מחזור בפרט ותורמת להזרמת דם יעילה יותר.


מהו ההבדל בין ביוץ למחזור?

הביוץ והדימום שלו אנו קוראים "מחזור" הם חלק מהמחזור החודשי. הביוץ הוא תהליך שבו משתחררת ביצית מהשחלה לרחם האישה. בשלב הזה הרחם כבר מוכן לקבל את הביצית לאחר שהצמיח רירית מיוחדת שתהווה סביבת גידול מתאימה למקרה שתתבצע הפריה. אם נוצרת הפריה של הביצית והאישה נכנסת להיריון, המחזור החודשי מופסק. אך אם לא נוצרת הפריה של הביצית, הרירית מתנתקת מהרחם ויוצאת יחד עם הביצית הלא מופרית מהרחם בשביל שבחודש הבא תוכל להגיע ביצית נוספת. ההתנתקות של רירית הרחם והביצית קורת בדימום שנמשך בין יומיים לשבוע ולו אנו קוראים מחזור.


מתי צריך לבדוק אצל הרופא את כאבי המחזור ?

כאבי מחזור הם דבר שקורה, ולרוב הוא תקין ומסמן לנו שהתהליך של התנתקות רירית הרחם והביצית קורה בצורה תקינה. אבל אם הכאבים מתחילים להיות קיצוניים וגורמים להפרעה בסדר היום שלנו, מלווים בבחילות, הקאות, חולשה כללית ודימום רב וחזק מבדרך כלל, הזעה מוגברת ואפילו עילפון, מדובר בתסמינים שדורשים התערבות רפואית להקלה של המצב ובדיקה מעמיקה של התסמינים והכאבים, משום שיכול להיות שמדובר במצב מסכן חיים.


שמעת על אנדומטריוזיס?

לכאבי מחזור קיצוניים ולחלק מתסמיני כאבי המחזור יש סיבה רפואית ייחודית שגורמת להם. אחת מתוך כל עשר נשים חווה מחזור קשה ששום משכך כאבים לא עוזר להתמודד איתו. השם הכולל לכאבים הנוראיים האלה הוא "אנדומטריוזיס", שזו מחלה קשה שגורמת לכאבים בלתי נסבלים מאחר והם מאופיינים באי סדירות של מערכת העיכול, עצירות, מצב רוח ירוד עד כדי דיכאון, כאבים בעת קיום יחסי מין, כאבים שמדמים דקירות באזור האגן ועוד תסמינים אשר משתקים את גוף האישה מרוב כאב. כאבים ותסמינים אלו יכולים להופיע לא רק בזמן המחזור עצמו אלא לפניו וגם אחריו. אנדומטריוזיס היא מחלה אשר נגרמת עקב תאים שדומים לרירית הרחם, אבל גדלים מחוץ לרחם באזור חלל האגן ובכך מפריעים לפעילות תקינה של איברי הרביה, מערכת השתן ואפילו המעיים. נכון להיום אין תרופה לאנדומטריוזיס, אפשר להקל על האישה בכאבים בעזרת טיפול הורמונלי, ניתוח להוצאת התאים האלה מהגוף ובמקרים קשים מאוד אף ניתוח להסרת הרחם.

מה הם הבעיות הגיניקולוגיות הנוספות בכאבי מחזור?

בעיות גניקולוגיות נוספות שניתן לטפל בהן בעזרת הרפואה הסינית הן מחזור לא סדיר, מחזור מאחר או מקדים, דימום רב או מועט, אמנוריאה (אל וסת), אנדומטריוזיס, שחלות פוליציסטיות ובעיות פריון שונות.


טיפים להקלה בכאבי מחזור חזקים

1. עסי את הבטן התחתונה עם שמן קיק והניחי מעליה בקבוק חם.

ברוב במקרים החום עוזר לזרימה חלקה יותר של דם והקלה על הכאב.

2. אל תשכחי לנשום, נשימה והרפייה לאזור הכואב מקלה.

3. תרגיל המערוך: זהו תרגיל שאנחנו מוצאים כיעיל מאוד מעדויות של מטופלות שלנו.

בישיבה, לוקחים מערוך ו"מרדדים" את הירך הפנימית של הרגל, מהמפשעה לכיוון הברך.

יש לבצע זאת מספר דקות, ולהחליף בין הרגליים.

תנועה זו מזרימה את הצ’י במרידיאן הכבד. הגלגול לכיוון הברך מזרים את הדם והצ’י באיזור האגן והבטן התחתונה, וכך מקל על הכאבים.

4. הליכות, וספורט בכלל, מפחיתים משמעותית כאבי מחזור. בימים שלפני הוסת מומלץ להקפיד להיות בתנועה ולצאת להליכות.

5. תזונה- תמיד מומלץ לאכול בריא ומסודר, אך לקראת הוסת כדאי במיוחד לשקול שינויים בהרגלי התזונה.


לסיכום

כאבי מחזור הם שם מעורפל מאוד לכמה תופעות רפואיות אשר יכולות לסמן על בריאותה של האישה. חשוב לזכור שאפשר למצוא פתרונות טבעיים אשר מקלים ועוזרים להתמודד עם כאבי המחזור ולאיזון הגוף והנפש לטווח הארוך. כדאי תמיד לבדוק כל האופציות הקיימות אשר ישפרו את הבריאות שלכן ויתרמו לגוף גם בתקופות קשות יותר במהלך החודש. ובכל מקרה כדאי להתייעץ עם גורם מטפל כדי לקבל את הטיפול הנכון ביותר לכן.

*הפירוט הנ"ל הוא כללי וחלקי בלבד. כדי לקבל מאיתנו ייעוץ תזונתי ממוקד ואישי, את מוזמנת ליצור עמנו קשר ולקבוע פגישת ייעוץ בחינם.

נשמח גם לשמוע אם הטיפים האלו הקלו עליך.


גל ואדיר

קליניקה לרפואה סינית

טלפון: 077-5592164


כאבי מחזור


337 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
  • Whatsapp
bottom of page