top of page

צמחים סינים שכדאי לכולם להכיר

הרפואה הסינית משתמשת בצמחי מרפא זה אלפי שנים. הייחודיות בטיפול בעזרת צמחי מרפא סינים נובעת מהטיפול הפרטני הנקבע לפי אבחנה אישית של המטופל. לרוב זו תהיה פורמולת מרשם המורכבת מכמה צמחי מרפא, ולא מטיפול מובנה מראש. זו שיטת טיפול שונה מאוד מהצמחים המערביים, את הצמחים הסינים בוחנים לפי האנרגייה שלהם בגוף, הטמפרטורה, כיוון התנועה ועוד. במאמר שלפניכם ריכזנו מידע על צמחי מרפא סינים, ופירוט של המחלות שבהן שימוש בצמחי מרפא יכול לסייע.

מה הם צמחים סינים?

בעבר צמחי מרפא נלקטו מהטבע, אך היום אפשר למצוא אותם בבתי מרקחת, במשתלות ואפילו בגינה הביתית או כתבלין. הצמחים נאספים בעונת השנה בה הצמח נמצא בשיא הטיפולי שלו, וחלקי הצמח השונים נקטפים רק בזמן שהם בשלים, כך שלרוב מצמח אחד ייקטפו חלקים שונים בזמנים שונים. לצמחים סינים יש השפעות על תפקודים שונים של הגוף, והם יכולים לסייע ולהקל על מגוון מחלות ותסמיניהן. הידע על אודות צמחי מרפא סינים הוא עצום, ומכיל מידע על מעל ל-5,000 סוגי צמחים. השימוש בצמחים נעשה באמצעות רקיחת פורמולות צמחי מרפא, המכילות כמה צמחים בשילוב מדויק ולפי האבחנה והצרכים של המטופל.

סוגי הצמחים הסיניים המומלצים:

ציפורן

צמח הציפורן משמש לטיפול באין-אונות, במצבי חולשה ובכאבים בגב ובגפיים העליונות בעזרת חיזוק הכליות. הוא מזין את הריאות ומנקז נוזלים מיותרים כמו ליחה, מה שהופך אותו לאפקטיבי מאוד במקרים של:

· שיעול כרוני או קוצר נשימה

· התפתחות דלקות (במיוחד בדרכי הנשימה)

· התפשטות תאים סרטניים

· רדיקלים חופשיים

· ברונכיטיס

· תשישות, חולשה ועייפות

· חיזוק מערכת העיכול וחיזוק המערכת החיסונית של הגוף

במצבים של כאבי שיניים אפשר להניח ציפורן על השן הכואבת כדי לשכך את הכאב ולהרדים מעט את המקום. נוסף על אלה, הציפורן ידועה ביכולותיה המחטאות והאנטי-פטרייתיות, ולכן יכולה לסייע במצבים של זיהומים ודלקות.

חרצית

פרחי החרצית ידועים בתכונות מרגיעות, מחטאות ואנטיביוטיות. החרצית מיועדת לטיפול במגוון רחב של מקרים רפואיים:

· דלקות עיניים

· התקררות

· מחלות בדרכי הנשימה בשלביהן הראשונים

· כאבי ראש המלווים בחום

· פצעי עור מוגלתיים

· זיהומים

· לחץ דם גבוה (אפשר לטפל גם בעזרת עלי זית בשילוב צמחי מרפא נוספים)

· הזדקנות העור

שורש

הצמחים ברפואה הסינית מתחלקים לפי חלקי הצמח. הרפואה הסינית משתמשת בכל חלק הצמח – בשורשים שלהם, בעלים, בזרעים ובפירות, כל חלק למטרה אחרת. לשורשי הצמחים יש בדרך כלל סגולות מחזקות עקב הקרבה לאדמה, הם מעולים בהזרמת אנרגייה טובה לגוף ויעילים לרוב עבור נשים אחרי לידה. סוגי השורשים רבים, בהם:

שוש קירח

שוש קירח משמש לרוב לשיפור הסינרגיה בין צמחים שונים ולמיתון ההשפעות הקיצוניות שעלולות להיות לצמחי מרפא סינים. נוסף על אלה הוא מחזק את אנרגיית הצ'י, את אנרגיית החיים ובפרט את מערכת העיכול. שוש קירח מסייע למגוון מצבים רפואיים כמו: הרפיית שרירים מכווצים, הפסקת שיעול ואיחוי פצעים עוריים.

אסטרגלוס

האסטרגלוס נחשב לאחד הצמחים המוכרים בעולם הרפואה הסינית וגם בעולם הרפואה המערבית. הוא מיועד לחיזוק ולטיפול במגוון רחב של בעיות חולשה וחוסרים, וכן לשיפור מדדים חיוניים רבים המאפשרים לגוף להסתגל לתנאי הסביבה. האסטרגלוס מפחית את הרמות של קורטיזול והורמון הסטרס, הוא ממריץ ומווסת את מערכת החיסון ומסייע בהפחתת לחץ דם ודלקות. הוא משמש בעיקר לחיזוק מערכתי, בדגש על מערכת העיכול והנשימה, ויכול להעלות את התוצרים של פעילות גופנית. לרוב לצמח האסטרגלוס אין תופעות לוואי, כיוון שאינו אגרסיבי מידי בפעילותו. כל אלה מעניקים לו את היכולת לטפל במצבים שונים כמו: עייפות, צניחת איברים, תפקוד ירוד של מערכת העיכול, הזעה ובצקות.

שורש אנג'ליקה

האנג'ליקה מחזקת ומזינה את הדם ותומכת בזרימתו החופשית. היא מסייעת לטיפול במצבים של חוסר דם, מחזור לא סדיר, כאבי בטן, עצירות ובעיות אחרות במערכת העיכול, כאבי מפרקים, פצעים מוגלתיים עוריים ועוד.

שורש אדמונית לבנה

שורש אדמונית לבנה מחזק ומזין את מערכת הדם ומונע תסמיני חולשה, סחרחורות, טשטוש בראייה או יובש בעור. שורש אדמונית לבנה מסייעת גם במצבים של הפרעות במחזור החודשי, חוסר איזון של הכבד, מצבי סטרס וחרדה, כאבים, התכווצויות ועוד.

שורש ג'ינסנג אמריקאיף

מיטיב את אנרגיית החיים ואת אנרגיית הצ'י לפי הרפואה הסינית. שורש ג'ינסנג אמריקאיף מסייע לתופעות האלה:

· ייצור נוזלים חיוניים

· טיפול תומך במחלות כרוניות

· טיפול בשיעול כרוני ובאובדן קול

· העלאת רמות האינסולין בדם

· מניעת פגיעה בתאי הלבלב

· בעל השפעות נוגדות חמצון כנגד רדיקלים חופשיים

· נוגד תאים סרטניים

· מחזק את מערכת החיסון

שורש אצבעונית

שורש אצבעונית משמש לטיפול בתופעות של חום בדם המתבטאות בין היתר בדימומים, וכן מצבים של קשיים בשינה, אי שקט ופצעים בלשון.

שורש מרווה אדומה

שימושיה של המרווה האדומה ברפואה הסינית רבים וכוללים בין היתר הזנה והנעה של הדם, מיגור חסימות בדם, הרגעת הנפש ואיזון נפשי, סיוע במצבי תקיעות בזרימת הדם לרחם במקרים של כאבי מחזור קשים או היעדר וסת, כאבים בחזה, בצלעות, בסרעפת ועוד.

האם קיימים צמחים סיניים לפי מחלות?

רקיחת הפורמולה המכילה צמחי מרפא תיעשה לפי האבחנה והתשאול של המטופל. לכל מצב רפואי ולכל אדם נרקחת פורמולה ייחודית לפי התסמינים. לדוגמה, אם שני אנשים שונים יתלוננו על שיעול, אבל לאחד יש שיעול ליחתי ולאחר שיעול יבש, הם יקבלו מרשם אחר לצמחים. כלומר, האבחנה המבדלת היא החשובה ולא המחלה. לכל בעיה ישנה פורמולה ספציפית המותאמת אישית למטופל.

האם אפשר לטפל בכל מחלה בעזרת צמחים סינים?

צמחי המרפא הסיניים הם כלי מרכזי ברפואה הסינית בטיפול במחלות ובעיות רפואיות. אפשר לטפל כמעט בכל מחלה בעזרת צמחים סיניים בהתאם למטופל, לתסמינים שהוא חווה ולאנרגיית הגוף שלו. חשוב לזכור שלמטופלים שונים יש תסמינים שונים ו"חסימות אנרגטיות" שונות, כך שהפורמולה שהם יקבלו יכולה להיות שונה, גם אם לשני אנשים יש אותו מצב רפואי.

עם מי כדאי להתייעץ כדי לקחת צמחים סיניים?

הטיפול בצמחי מרפא סינים נעשה רק על ידי מטפל מוסמך, שלמד לפחות 4 שנות לימוד ברפואה הסינית, ולאחר תשאול ואבחון מדויק של המטופל. בארץ קיימים יותר מ-200 צמחים סינים שנמצאים בשימוש ועברו את אישור ה-FDA. הטיפול בצמחים הינו בטוח, גם עבור תינוקות ופעוטות, בתנאי שהוא נעשה על ידי מטפל מוסמך ומנוסה בצמחי מרפא. ישנם צמחים שנועדו למחלות אקוטיות כמו נזלת, שיעול או קלקול קיבה, לעומת צמחים שנועדו למחלות כרוניות של הגוף כמו מחלות, כאבי מחזור או שיפור הפוריות. מומלץ שיהיו צמחים לבעיות אקוטיות בבית באופן קבוע ולהשתמש בהם לפי הצורך, בהתאם להוראות המטפל המוסמך, שידע להתאים את הטיפול לצרכים של המטופל. לעומתם, צמחים לבעיות כרוניות חייבים אבחנה אישית, רק לאחר מפגש עם מטפל ברפואה סינית. המטפל כותב פורמולה שמכילה אוסף של צמחים לפי מינונים שונים, לפי תלונת המטופל.

מה היא הפורמולה בצמחים הסינים?

כשאנו פונים לטיפול בצמחי מרפא סינים, לרוב הוא יבוסס על בניית פורמולה ייחודיות המורכבת משילוב של כמה צמחי מרפא, שהסינרגיה ביניהם עוזרת לריפוי של מחלות שונות. הצמחים בפורמולה מחזקים זה את פעילותו של זה, בזכות האיכות של הצמחים המשולבים יחדיו. יחד הם מעניקים עוצמה חזקה יותר מאשר כל צמח לחוד. אפשר ליטול את הפורמולה בדרכים שונות:

· טינקטורה (נוזל) – מיצוי הצמחים באלכוהול ובישולם במים.

· כדורים – הכנת אבקה והכנסתה לתוך קפסולות.

· אבקה – טחינת הפורמולה לאבקה. · RAW (נא) - צמחים חיים שיש לבשל במים

הפורמולות מבוססות על מרשמים של רופאים סינים ותיקים, ולרוב המטפל מבצע שינויים כדי לדייק את הטיפול למטופל באופן אישי, תוך התייחסות למצב הרב-מערכתי שלו ולתלונה העיקרית איתה הגיע.

מצבים שבהם נרצה להשתמש בצמחי מרפא סיניים

צמחי המרפא הסינים מטפלים במגוון רחב מאוד של בעיות:

· יתר לחץ דם

· סוכרת

· כולסטרול גבוה

· מחלות פרקים

· בעיות מחזור

· מצבים נפשיים

· נדודי שינה ועייפות

· בעיות באכילה

· אלרגיות

היתרון העצום בשימוש בצמחי מרפא סינים הוא שהטיפול נעשה ללא חומרים כימיים או תרופות מרשם, והם משמשים בעיקר כטיפולים משלימים ומחזקים. כל אחד יכול לגשת לקבלת טיפול מדויק ואישי בצמחי מרפא.

לסיכום

ישנו מגוון רחב של צמחי מרפא סינים, מהם אפשר לרקוח אין-סוף פורמולות לטיפול במגוון מצבים בריאותיים, חיזוק הגוף ואיזון האנרגטי. הצמחים בהם נעשה שימוש תדיר הינם ציפורן, חרצית, אנג'ליקה ועוד, ונהוג לשלב בין כמה צמחי מרפא כדי להעצים את היתרונות שלהם ולחזק האחד את פעילות השני. טיפול בצמחי מרפא הוא לרוב בטוח ולא מסוכן, ונעשה בהתייעצות ובהנחיה של איש מקצוע מוסמך ומנוסה. הטיפול מתאים לכל האנשים ובכל הגילאים, ומסייע בהקלה על תסמינים של מגוון בעיות רפואיות.

צמחים סינים

30 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
  • Whatsapp
bottom of page