top of page

בצקות ברגליים בהיריון: הטיפול ברפואה הסינית

בצקות ברגליים במהלך ההיריון הינן תופעה די נפוצה. מעבר לאי נוחות שנגרמת עקב הבצקות, הן יכולות להעיד גם על בעיה שמחייבת התייחסות רפואית. איך אפשר לזהות ולטפל בבצקות ברגליים? כיצד הרפואה הסינית יכולה לסייע בהקלה ובמניעה של תסמינים אלה? ואילו תרופות ביתיות יכולות לעזור במצבים כאלה? כל התשובות ומידע נוסף במאמר שלפניכם.

מה הן בצקות ברגליים בהיריון?

בצקות ברגליים מתבטאות בנפיחות באזור הברכיים ומטה, ולעיתים גם באזור השוקיים, הפנים והידיים. הן עשויות להופיע בכל שלב במהלך ההיריון, ובדרך כלל לקראת הטרימסטר השלישי בשבועות 27-20, בלידה עצמה ולעיתים גם אחרי הלידה. בצקת ברגליים לרוב תראה נפוחה ורכה, ולחיצה על האזור הבצקתי באצבע תיצור גומה עורית נפוחה אך נוקשה.

למה נוצרות בצקות ברגליים בהיריון?

בצקות ברגליים במהלך ההיריון יכולות להיווצר מכמה סיבות:

· שינויים הורמונליים – במהלך חודשי ההיריון הגוף עובר שינויים הורמונליים רבים, בהם עלייה בנפח הדם וייצור מוגבר של נוזלים כדי לספק את הצרכים החיוניים של העובר. ככל שההיריון ממשיך, יש לחץ על כלי הדם ונוצר קושי בחילוף חומרים, מה שעלול ליצור הצטברות נוזלים מחוץ לכלי הדם וליצירת בצקות ברגליים.

· חום – בעונות החמות כלי הדם מתרחבים, מה שעלול ליצור חדירה של הנוזלים מחוץ לכלי הדם.

· גודל ומשקל הרחם – ככל ששק הרחם גדל עקב ההיריון, כך הוא לוחץ על הוורידים היוצאים מהאגן לרגליים ומפחית את יכולת הניקוז של הדם מהרגל.

· עלייה במשקל – היריון מביא איתו עלייה במשקל העלולה לגרום לעומס על מערכת הדם. אפשר להקל על תסמין זה באמצעות התייעצות עם דיאטן קליני ובעזרת בניית תפריט בריא ומאוזן.

· גנטיקה והיסטוריה משפחתית – בצקות ברגליים נוטות להיות עניין גנטי, כך שאם אימא או סבתא שלכן חוו בצקות ברגליים בהיריון, סביר להניח שגם אתן תחווי אותן.

· עמידה ממושכת – הלחץ שמופעל על הרגליים בשל עמידה או ישיבה ממושכת יכול "למשוך" את הדם כלפי מטה ולהפריע לזרימה הטבעית שלו.

· תזונה לא מאוזנת – תפריט עשיר בנתרן או קפאין יכול להשפיע על הופעת בצקות ברגליים בזמן היריון.

בצקות ברגליים היא תופעה נפוצה ולא מסוכנת, אך אם היא מופיעה בפתאומיות או יחד עם התסמינים האלה יש לפנות לגורם רפואי כדי לשלול רעלת היריון:

· אין שיפור בנפיחות לאחר מנוחה

· פנים או ידיים נפוחות

· רגל אחת נפוחה יותר מהשנייה

· לחץ דם גבוה

· כאבי ראש

· טשטוש ראייה

· פריחה

· גרד

מה הן דרכי הטיפול בבצקות ברגליים בהיריון?

בשלל גווניה הרפואה הסינית מעניקה טיפולים להקלה ולטיפול בבצקות ברגליים בהיריון:

· שיאצו – טיפול תומך בהיריון בעזרת יצירת תנועה חופשית באגן, שמאפשרת זרימה תקינה של הדם והנוזלים בין הרקמות והורדת הלחץ באזורים אלה, שמסייעים לטיפול בבצקות ברגליים בהיריון. טיפול שיאצו מעניק ידע לגבי מיקום העובר וההשפעה שלו על גוף האישה.

· רפלקסולוגיה – עיסוי רפלקסולוגי בכף הרגל מסייע בהפגת מתח ושחרור לחצים. המטפלים רואים את כף הרגל כמפה של הגוף והנפש, ולחיצה או עיסוי בנקודות מסוימות תעזור בשחרור חסימות ולחצים באזורים שונים בגוף. טיפול ממוקד בבצקות ברגליים בהיריון יכול לגרום לזרימה טובה יותר של הנוזלים והדם והקלה על הבצקות ברגליים. רפלקסולוגיה וטיפולים נוספים יכולים להוות פתרונות לבחילות היריון ותסמיני היריון נוספים.

· צמחי מרפא – הטיפול בצמחי מרפא חייב להיעשות בהתאמה אישית ואצל מטפל מוסמך מנוסה. קיימים מספר צמחים הנחשבים כבטוחים לשימוש בזמן תקופת ההיריון ועשויים להקל על היווצרות בצקות ותסמיני היריון נוספים: חליטת עלי סרפד, תה ירוק, אסטרגלוס, ג'ינג'ר, סמבוק שחור, פורמולה העשויה מדבקה זיפנית וציפורן ועוד. מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי.

· טיפול מגע – מטרת העיסוי הינה לנקז את הנוזלים העודפים דרך מערכת הלימפה בגוף, ולהמריץ את זרימת הדם ואת תפקוד בלוטות הלימפה.

· דיקור סינידיקור סיני לפוריות מגביר את החיסון הטבעי של הגוף ואת קצב זרימת הדם והנוזלים. ההמלצה היא להתמיד בדיקור פעם בשבוע בתחילת ההיריון, לאחר מכן פעם בחודש ולקראת סוף ההיריון במתכונת של דיקור תמיכה לקראת הלידה. הדיקור לא נעשה בבטן ההריונית עצמה, אלא בנקודות במקומות אחרים שמשפיעים על גוף האישה והתפתחות תקינה של העובר.

· נטורופתיה – תזונה המבוססת על עקרונות הרפואה הסינית, הנועדה לשפר את בריאות הגוף והנפש. נטורופת ייתן עצות וכלים לשילוב מזונות תומכי היריון ומאילו מזונות כדאי להימנע. ההתאמה תעשה באופן אישי, שכן כל אישה חווה את ההיריון בצורה שונה, בעלת מדדים שונים ומתמודדת עם תסמינים אחרים.

הרפואה הסינית ושלל הטיפולים שהיא מציעה יכולה להקל גם על תסמיני היריון נוספים:

· בחילות

· כאבי גב

· עייפות, תשישות וחולשה

· גרדת היריון

· מצבי סטרס וחרדה

· כאבי ראש ומיגרנות

· זירוז לידה והכנת הגוף ללידה

איך להוריד נפיחות ברגליים בהיריון?

נפיחות ברגליים בדרך כלל עוברת לבד, אבל אפשר להוריד את הנפיחות ברגליים עקב בצקות לאחר התייעצות עם גורם רפואי ומתן טיפול תרופתי, ובשילוב דרכים טבעיות אחרות, בהן:

· להרבות בשתיית מים – לפחות שני ליטרים ביום

· לגרוב גרביים אלסטיות או גרביון מיוחד להיריון עד הברך

· לשמור על תזונה מאוזנת, עשירה באשלגן ומופחתת נתרן

· לנוח כשהרגליים מורמות

· לעשות פעילות גופנית מתונה – כמו הליכה או התעמלות במים

· לעטוף את הרגליים בעלי כרוב קפואים

· לשטוף את הרגליים במלח גס או במגנזיום

· לפורר כדורי מגנזיום בשמן שקדים ולעסות את הבצקות

לסיכום

בצקות ברגליים הן סימפטום מוכר ונפוץ של היריון. הוא יכול להיות מלחיץ עקב המצב הנפוח של הרגל, אך חשוב לזכור שזוהי תגובה טבעית של הגוף בעקבות העברת הזנה חיונית לעובר ברחם. אפשר למנוע היווצרות בצקות באמצעות התמדה בטיפולים מהרפואה הסינית, כמו שיאצו, רפלקסולוגיה ושימוש בצמחי מרפא, או בעזרת שיטות טבעיות שאפשר לבצע בבית. בצקות בהיריון יכולות להיות מציקות ולא נעימות, אך בסוף ההיריון כשתחזיקו את התינוק החדש בידיים ותרגישו שזה היה שווה את זה.

14 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
  • Whatsapp
bottom of page