top of page

בריחת שתן: על התופעה המטרידה וכיצד להתמודד איתה?!

בריחת שתן היא תופעה נפוצה ומטרידה ביותר שגורמת לאי נוחות רבה. היא יכולה להתרחש גם אצל גברים, אך היא נפוצה בעיקר בקרב נשים וגורמת גם ללא מעט מבוכה, מה שמונע מנשים רבות לטפל בה ולהתמודד איתה וכפי שתיווכחו בהמשך, זה בהחלט חבל. הסיבה לכך היא שבהחלט אפשר להתמודד עם בריחת השתן ולמעשה ישנן גם דרכים טבעיות לעשות זאת. אם כך, בואו נבין מהי בכלל בריחת שתן ומהם הגורמים לה, אילו סוגי בריחת שתן קיימים ומה אפשר לעשות כדי להתמודד עם הבעיה. מתחילים.


בריחה לא משחררת: בריחת שתן על התופעה המטרידה

בריחת שתן היא למעשה תופעה המוגדרת כאובדן שתן בלתי רצוני. מדובר באחת התופעות הנפוצות ביותר בעולם בקרב נשים והיא נצפית אצל כחמישים אחוזים מכלל הנשים המבוגרות. יחד עם זאת, באופן אירוני למדי, שיעור הנשים הפונות לעזרה רפואית לצורך התמודדות עם הבעיה עומד על כ-60-30 אחוזים, ככל הנראה מתוך בושה ומבוכה או תפיסה שגויה כי אין מה לעשות עם הבעיה וצריך ללמוד לחיות איתה. כל בריחת שתן שהיא גורמת לאי נוחות משמעותית ולכן מומלץ לנסות ולהתמודד עם הבעיה וחשוב להתחיל בהיכרות עם הגורמים וגורמי הסיכון.


הגורמים לבריחת שתן

שלפוחית השתן בגוף האישה היא בעצם שריר דמוי שק שהתפקיד שלו הוא לאחסן את השתן המיוצר בכליות. כאשר אישה מרגישה צורך להתפנות, היא בעצם מבצעת הרפיה יזומה של כמה איברים בגוף – רצפת האגן, השופכה ושריר השלפוחית, מה שמביא בפועל להתרוקנות השלפוחית. כשהמצב הפיזיולוגי תקין, כל אותם האיברים מכווצים, מה שמעניק תמיכה לשופכה ולשלפוחית ומונע מהשתן לדלוף החוצה. בריחת שתן היא בעצם מצב שבו ישנה פגיעה כלשהי במנגנון הזה וכך היכולת הטבעית של הגוף להחזיק את השתן נפגעת. כלומר שיש להבין כי המצב הזה הוא מצב פיזיולוגי לחלוטין ולא מצב שבו אישה יכולה להחזיק את השתן ולא עושה זאת מסיבות שונות. אז זהו בעצם הגורם לבריחת השתן, אבל למה זה בכלל קורה מלכתחילה? בואו ננסה להבין.


בריחת שתן אצל נשים: למה זה קורה לנו?

ישנם גורמי סיכון רבים לבריחת שתן וזוהי גם הסיבה כי מדובר בתופעה כל כך נפוצה. גיל הוא גורם הסיכון הראשון לתופעה והשכיחות עולה יחד איתו. לצד הגיל ישנם עוד גורמי סיכון רבים כמו השמנה, פעילות גופנית בעצימות גבוהה (הרמת משקולות למשל מעלה את הסיכון לבריחת שתן במאמץ), מחלות המחלישות את רקמות החיבור בגוף, גנטיקה, מחלות רקע כמו סוכרת, שימוש בתרופות, עישון ועוד. כמו כן חשוב לציין את הקשר החזק בין היריון ולידות לבין בריחת שתן. ראשית – ככל שאישה עוברת יותר לידות, כך עולה הסיכון לסבול מבריחת שתן בעתיד. מעבר לכך גם צורת הלידה משפיעה ולידה מכשירנית באמצעות ואקום או מלקחיים מעלה את הסיכון בעתיד.


סוגי בריחות שתן

ישנם שלושה סוגים נפוצים של בריחת שתן אצל נשים וחשוב לסווג אותן כדי לטפל בבעיה באופן יעיל:


בריחת שתן במאמץ

זו בריחת השתן הנפוצה מכולן ולרוב לא קשורה באופן ישיר לגיל האישה. בריחת השתן הזאת נפוצה בהחלט אצל נשים צעירות בגיל הפוריות וגם אצל נשים סביב גיל המעבר. הסיבה לדליפה הזאת היא כאמור פגיעה במנגנון שמטרתו לאפשר לגוף להחזיק את השתן שבעצם לא מצליח לעשות כן כאשר נוצר לחץ תוך בטני. הבריחה עצמה עשויה להתרחש באין-ספור מצבים שונים כמו קפיצה, ריקוד, ריצה, משחקי ספורט ואפילו פעולות טבעיות ושגרתיות כמו שיעול או צחוק חזק.


בריחת שתן בדחף

זוהי בריחת השתן הנפוצה ביותר בקרב נשים מבוגרות והיא תוצאה של שלפוחית שתן רגיזה. במצב הזה יופיע אובדן שתן בלתי רצוני שאליו תתלווה הרבה פעמים תחושת דחיפות למתן שתן זמן קצר לפני הדליפה או במקביל אליה. בהרבה מקרים הנשים שסובלות מהסוג הזה של בריחת שתן מרגישות צורך תכוף ביותר במתן שתן ובפרט מצורך תכוף במתן שתן בשעות הלילה, תופעה המכונה נוקטוריה. המקור של בריחת השתן מהסוג הזה הוא התכווצויות בלתי מבוקרות של דופן שלפוחית השתן וברוב המקרים לא מצליחים לגלות את הסיבה המדויקת לבעיה. כך או כך מדובר בליקוי בבקרה העצבית של שלפוחית השתן.


בריחת שתן משולבת

בעצם שילוב של שני הסוגים הקודמים – בריחת שתן במאמץ וכן בריחת שתן בדחף. נוסף לאלה ישנו סוג רביעי שראוי לציין שנקרא בריחת שתן תפקודית – הוא מופיע אצל נשים מבוגרת והסיבה אליו הוא לא ליקוי במערכת השתן אלא בעיות רפואיות אחרות כמו מחלות לב או סוכרת לא מאוזנת.


אז איך מתמודדים עם בריחת שתן?


אמצעי טיפול שמרניים

האופציה הראשונה לא מצריכה כל התערבות תרופתית ושווה בהחלט לנסות ולהתחיל באמצעים פשוטים יותר. שינוי בסגנון החיים יוכל לעזור, תוך קביעת זמנים קבועים להתפנות, הפחתה בקפאין, הפסקת עישון וירידה במשקל. שווה בהחלט לנסות תרגילים לחיזוק רצפת האגן, שיסייעו לחזק את כל האיברים באזור הזה ועשויים בהחלט להקל על התופעה ואפילו למנוע אותה.


טיפול תרופתי

כמובן שישנה תמיד אפשרות לטיפול תרופתי ומדובר בתרופות המסייעות בעיקר למצבים של בריחת שתן בדחף. מדובר בתרופות שמביאות להרפייה של הדופן השרירי של השלפוחית ובכך מקלות על תסמינים של דחף עוצמתי ופתאומי למתן שתן, השתנה לילית, תכיפות מוגברת וכן הלאה.


טיפולי קו שני

במקרים מסוימים כאשר אין הטבה לאחר השימוש בתרופות, אפשר לבצע הזרקת בוטוקס לשלפוחית בהרדמה או בלי הרדמה.


הטיפול הטבעי לבריחות שתן

מן הסתם, אם יש אפשרות להימנע משימוש בתרופות שלהן תופעות לוואי, זה בהחלט עדיף והרפואה המשלימה מציעה לא מעט פתרונות ישימים בהחלט. כך למשל ישנו מגוון לא קטן כלל של צמחי מרפא שבהחלט יכולים לסייע להתמודד בצורה טובה עם התופעה. חליטה של צמחים כמו קמומיל, לימונית ומליסה יכולה בהחלט להרגיע את השלפוחית ולהקל על דליפת השתן גם בזמן מחזור. גם פטרוזיליה בהחלט יכולה לסייע בכך והסיבים החיצוניים של קלחי התירס שעברו הרתחה הם מצוינים למטרה הזאת, כדאי להתייעץ עם תזונאי או מטפל ברופאה משלימה כדי להתאים את הטיפול בדיוק אליכם.


יחד עם זאת חשוב גם לזכור כי שינוי באורח החיים בהחלט יכול לסייע בהקלה על בריחות שתן וגם האפיק הזה נחשב במידה מסוימת לשיטת טיפול טבעית בתופעה המציקה.

דיקור סיני לבריחת שתן

צמחי המרפא שדיברנו עליהם קודם לכן הם חלק בלתי נפרד משיטת הטיפול והריפוי של הרפואה הסינית העתיקה ולצדם ישנה טכניקת טיפול טבעית נוספת בבריחות שתן והיא דיקור סיני. המחטים שמפעילות עצבים שונים בגוף עוזרות בעצם לאיזון ולחיזוק הכליות ועל הדרך גם מסייעות בהרגעת הנפש, דבר שיש לו קשר ישיר לבריחת השתן ולתחושות של צורך במתן שתן דחוף במיוחד. מי שבוחר באפיק הזה ומגיע לקליניקה מקצועית ומסודרת ירוויח על הדרך גם את היתרונות של צמחי המרפא ופתרונות נוספים מתוך הרפואה הסיני כמו מוקסה – סוג של סיגר סיני עתיק העשוי מלענה יבשה ועוזר לחמם את אזור השלפוחית והכליות. מנורה סינית שהיא כלי נוסף שעוזר לחמם את הגוף באמצעות פליטת מינרלים ועוד. ככלל מדובר בטכניקה יעילה במיוחד שיכולה להקל על הרבה מאוד מצבים רפואיים – סטרס, חרדות, כאבים במקומות שונים וישנו אפילו סוג של דיקור סיני לפוריות.


בריחת שתן היא לא גזרת גורל

בריחת שתן זו תופעה לא נעימה כלל והיא נפוצה ביותר. על פי הסטטיסטיקה כל אישה שנייה בעולם תחווה אותה בגיל אחר ובאופן שונה ונראה כי הבושה והמבוכה הן החסמים הגדולים ביותר בדרך לקבל טיפול ולחזרה לאיכות חיים מהירה. חשוב מאוד לזכור כי עוד הרבה לפני שמדברים על התערבות תרופתית או ניתוחית, האופציה של התאמת אורח החיים וטיפולים טבעיים היא אופציה מעולה שיכולה לאפשר להתגבר על הבעיה באופן יעיל למדי בלא מעט מן המקרים. אם את, או אתה, תושבי הבירה והסביבה וסובלים מבריחת שתן, אנו מזמינים אתכם אלינו לקליניקה של גל ואדיר. אנו מציעים פתרונות רפואה סינית בירושלים לכלל מצבים שונים – החל מתמיכה נפשית ועד לסיוע למצבים רפואיים כגון בריחת שתן. זכרו – בריחת שתן היא לא גזרת גורל. זוהי תופעה נפוצה ומוכרת ועם טיפול נכון ומדויק אפשר בהחלט להתגבר עליה.



8 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
  • Whatsapp
bottom of page